
آموزههای معرفت ج 3
شرح دعای ابوحمزه ثمالی
شرح فقرات ذیل از دعای ابو حمزه : الحمدُ للّه الّذی أدعوهُ فیُجیبُنی و إن کنتُ بَطیئًا حینَ یَدعونی، و الحمدُ لِله الّذی أسألُه فَیُعطینی و إن کُنتُ بَخیلًا حینَ یَستقرِضُنی، و الحَمدُ لِلَّه الّذی أُنادیه کُلّما شِئتُ لِحاجَتی و أخلو به حَیثُ شِئتُ لِسِرّی بِغیر شَفیعٍ فَیَقضی لی حاجتی. الحمدُ لِلَّه الّذی لا أدعو غیرَه و لو دَعوتُ غَیرَه لم یَستجِب لی دعائی، و الحمدُ للَّه الّذی لا أرجو غیرَه و لو رجوتُ غیرَه لأخلَفَ رَجائی و الحمدُ للّه الّذى یَحلُم عنّى حتّى کأنّى لا ذَنبَ لى فَربّی أحمَدُ شیءٍ عِندی و أحَقُّ بِحَمدی
آموزههای معرفت ج 3
53درست شود! این غسل نیست! این حرفها چیست؟! بالأخره ایشان از جواب دادن عاجز ماند و نتوانست جواب بدهد.
نکتۀ ظریف سؤال علاّمه طهرانی قدّس سرّه
ولی نکته در این است که ایشان میخواهند این را بگویند: شما الآن میخواهید مرجع بشوید، افرادی که با شما در ارتباط هستند و از شما تقلید میکنند دارای ظرفیّتهای مختلفی هستند، هر کدام از آنها دارای یک سعه هستند و حکمی را که شما میخواهید به آنها بگویید برحسب اختلاف آنها دارای مراتب مختلفی است. چطور شما میخواهید یک رساله بدهید و آن رساله را برای همه علیالسّویه پخش کنید؟! آیا چنین چیزی ممکن است؟! کسی باید رساله بدهد و کسی باید در ارتباط باشد که وقتی مسئله را بیان میکند، افراد در ارتباط با آن مسئله در یُسر و راحتی باشند. چطور شما میتوانید به این شخص عامی بگویید که برو سی سال نمازت را قضا کن؟! این شخص میگوید: «اصلاً خدایش را هم نخواستم!»
این حقیقت و مسئلۀ واقعی وجود دارد که کسی به معنا و مفهوم دین و شریعت میرسد که بر مصالح و مفاسد و ملاکات احکام دسترسی پیدا کرده است، و إلاّ غیر از او هیچکس نمیتواند! بله، از باب الأهمّ فالأهمّ، الأولیٰ فالأولیٰ، در صورت فقدان أهمّ و أولیٰ، [میتوان به شخص بعد از آن مراجعه کرد].
علّت تألیف کتاب شریف اللَه شناسی
وقتی که مرحوم آقا میخواستند کتاب اللَه شناسی را بنویسند، یک روز که من در خدمت ایشان بودم، به ایشان گفتم: «آقا، منظور شما از نوشتن کتاب اللَه شناسی چیست و چه هدفی دارید؟» ایشان فرمودند:
ما دیدیم که هزار و چهارصد سال است که دارند مردم را از خدا دور میکنند، و هزار و چهارصد سال بین مردم و خدا فاصله انداختهاند و خدا را در یک عالم هور قلیایی انداختهاند!
یکی از چرندیاتی که شیخ احمد احسایی راجعبه امام زمان علیه السّلام میگفت این بود:
إنّ سیّدنا المهدیّ لمّا خافَ مِن أعدائه فَرّ إلَی عالَم الهور القَلیا و یَتمثّلُ بصورةِ
