
نور ملکوت قرآن - ج3
جلد سوم مجموعۀ «نور ملکوت قرآن» از آثار ماندگار مرحوم علامه آیةالله حاج سید محمدحسین حسینی طهرانی قدّسسرّه بوده که پیرامون جنبۀ «توحیدی بودنِ منطق قرآن و تربیت انسان کامل توسّط قرآن» با قلمی روان و بیانی سلیس به رشتۀ تحریر درآمده است. مهمترین مطالب این مجلّد: • منطق قرآن توحید خالص در جمیع شئون است • شاهنامه فردوسی مبایِن با روح اسلام • عیسی و موسای واقعی را قرآن معرفی میکند • جهل و تعصّب اورپا در عدم رجوع به قرآن • قرآن برملاکنندۀ خطاهای تورات و انجیلِ فعلی • فلسفۀ جهاد در اسلام، ایثار و انفاقِ توحید است • تحلیل و بررسی بردهداری در اسلام • علل ضعف مسلمین، ناشی از سستی در عمل به قرآن است • بحثی مفصل درباره اهداف و آرمانهای استعمار • نظر مؤلف درباره سیدجمالالدین اسدآبادی • نقشههای استعمار برای جلوگیری از اتحاد مسلمین و رویکارآمدن قرآن • بحثی دربارۀ فداکاریِ احمدشاه قاجار • قرآن موجب سیر کمالی نفوس مؤمنان است • ثمرۀ قرآن، تربیت انسان کامل است • قرآن بیان حقیقت امام است • قرآن بدون امام در حکم جسد بیروح
نور ملکوت قرآن - ج3
94مغلوب ذلیل، به هر گونه که بخواهد و اراده کند؛ معنائى دارد که این دولتهاى غالب بر سر مغلوبان خود نیاورده باشند؟!
فَیالَلَّهِ الْعَجَب! چگونه حکم اسلام را در نظیر همین حکم به وجه اصلح و اتمّ، استعباد و بردهگیرى مىگویند؛ و امّا این احکام و به پیرو آن این گونه اعمالشان را بردهگیرى نمىگویند؟! با آنکه اسلام با سهلترین و آسانترین وجه، اسارت و استعباد را عمل کرده است؛ و ایشان به مشکلترین و شدیدترین وجه.
ما با چشم خود دیدیم با ما که به عنوان محبّت و حمایت و حفظ در کشورمان ریختند، صداقت و محبّتشان چگونه بود؛ تا چه رسد به حال کشورهائى که بر آنها به عنوان دشمن و خصومت غلبه کردند!
و از همینجا ظاهر مىشود که حکم به الغاء بردگى که از ناحیۀ آنان شده است یک بازى سیاسى بیش نیست، و در حقیقت قبول و اخذ بردهدارى است در صورت و پوشش منع.
امّا بردهگیرى از راه جنگ و قتال، اسلام آن را تنفیذ کرده است؛ ایشان هم عملا تنفیذ نمودهاند گرچه لفظا و لسانا نمىگویند.
امّا بردهگیرى از طریق فروش پدران، فرزندانشان را که ایشان منع کردهاند، اسلام از پیش منع کرده بود.
امّا بردهگیرى از راه غلبه و سیطرۀ حکم، اسلام آن را از پیش منع کرده بود، و ایشان اتّفاق بر منع آن نمودهاند؛ و لیکن آیا این منع فقط در مرحلۀ گفتار پایان مىیابد، و یا در مرحلۀ عمل و معنى هم مىرسد؟!
پاسخ این مسئله را باید خودت بیابى، به مرور کردن و مطالعۀ تاریخ استعمارهاى اروپا در آسیا و در آفریقا و نیز در استعمارهاى آمریکا، و فجایعى را که مرتکب شدهاند و خونهائى را که ریختهاند و اعراض و نوامیسى را که هتک کرده و مباح شمردهاند و اموالى را که به غارت بردهاند و تحکّمات و
