
جلسه ۶۷۹
فصل(8) في كيفية أخذ الجنس من المادة و الفصل من الصورة 16/11/1430
جلسه ۶۷۹
19بعضی از آقایان برای نماز جماعت مساجد دیر میروند و بعضی میگویند صبر كنید كه مومنین به جماعت برسند همه اشتباه است! مومنین زودتر بیایند هر كسی هم نمیآید نیاید! دیگر نمیباید برود نماز بخواند حالا در ترافیك گیر كرده! مشكلی برایش پیش آمده خلاصه بعد بیاید بخواند چرا باید نماز اول وقت فوت بشود این یك مسئله خلافی است كه الان مطرح است یعنی ما هنوز تفاوت آن حقیقت اتصالیه صلای اول وقت را با نمازی كه به عنوان یك تكلیفی كه روی گرده ما گذاشته شده نمیدانیم با خود میگوئیم این تكلیف را نیم ساعت دیگر هم تأخیر بیاندازی انداختی عوضش مومنین جمع میشوند ابهت اسلام میرود بالا ابهت جلال و عظمت اسلام!! الان اگر نماز بخوانم بیست نفر پشت سر من نیست، نخیر بیچاره این آقا اصلا بیست نفر مرید ندارد حالا نیم ساعت به تأخیر بیاندازم دویست نفر جمع میشوند! به به صلوات بفرست آقای فلان نگاه كن ببین دویست تا آمدند پشت سرش، این عظمت اسلام است آنهم اسلام اصیل! و از این اسلامها خوب این هم یك مطلب دیگر است.
حالا اصل مسئله اشكالی است كه مرحوم والد ما مطرح كردند رو كردند به مرحوم طباطبایی فرمودند كسی كه از یك استاد تبعیت میكند به چه مجوزی میتواند مرجع خود را فرد دیگر كه غیر وارد به این مسائل است انتخاب كند این چه مجوز مبرری دارد؟! پاسخ آقای طباطبایی خیلی برای من شگفت انگیز بود خیلی! ایشان فرموند كه خوب مجتهد، مجتهد است دیگر، ایشان هم مجتهد بودند! من نتوانستم این پاسخ را بپذیرم مجتهد است دیگر یعنی چه؟ شما دارید آقای قاضی كه استاد است با سیدابوالحسن اصفهانی مقایسه میكنید! اگر هم میخواهید یكی را با یكی دیگر مقایسه بكنید باید ولی خدا را با امام معصوم در نظر بگیرد كه این تالی تلو او است این شاگرد او است این در تحت ولایت او است و این یك رتبه پایین تر در مقام افاضه فیض از ناحیه او است! به چه حقی انسان باید بیاید و یك ولی و عارف كه از نظر علمیهم بسیار شخص مبرّز است با شخص غیر ولّی و عارف مقایسه كند؟! تازه سید ابوالحسن اصفهانی یك مدتی هم مباحثهای آقای قاضی بوده است و اتفاقا در خیلی از مواقع آقا سید ابوالحسن اصفهانی مانع میشد وقتی كه شیاطین میخواستند خیلی كارهای خطرناك انجام بدهند! آقا سید ابوالحسن اصفهانی نمیگذاشت! از این نظر خدا پدرش را بیامرزد اقلا یك مقداری منصف بود اگر قرار بر این بود كه الان هم یك شهیدی بر شهیدان این قافله اضافه شود شهدایی اضافه شده بودند! اقلا به هجرت و تبعید آقا سید حسن مسقطی رضا داد دیگر تا یك آدم الواط نفرستند منزل آقای قاضی تا با چاقو حسابش را برسد! دیگر این طوریش نكردند و خوب اینها مراتب دارد دیگر درجات و مراتبی است برای افراد. الان شما نگاه كنید ببینید گذشت زمان باعث میشود كه یك كسی مثل مرحوم قاضی بروند سر قبرش مطالبش پخش و منتشر بشود! یك عده هم این وسط بازی و هوچی و از این حرفها در بیاورند. بله چندی پیش سخنی شنیدم از یكی از این آقایان كه گفت بله بنده میتوانم یك بنده خدایی میگفت كه باید به آقا شیخ محمدحسین كمپانی نگاه كنید آن كسی كه آیه اللَه میلانی و آیة اللَه خویی افتخار شاگردی او را دارد حالا این عبارت را داشته باشید آن حرف اول درست باید هم همین طوری باشد مرحوم آقا شیخ محمدحسین كمپانی فردی است كه باید اینها هم افتخار شاگردی او را داشته باشند اینها افتخار داشتند كه شاگردی این را میكردند. بعد صحبت دیگری درباره فلسفه و اینها شده بود و ایشان گفته بوده است كه تمام این حرفها همه كشك است! و فقط در قرآن و اهل بیت است! جناب آقا شما كه میفرمایید اینها افتخار داشتند كه شاگرد آقا شیخ محمدحسین بودند پس این آقا شیخ محمدحسین غیر از این بود! خودش یكی از حكما و فلاسفه بوده! آیا شما از زبان آقای آقا شیخ محمد حسین هم شنیدید كه تمام آن چه را كه ما از فلسفه خواندیم كشك است! شما كه دارید میگویید نگاه كنید به او، او كسی است مرحوم میلانی و آیة اللَه خویی افتخار شاگردیش را داشتند آیا او هم گفت كه فلسفه همه كشك است! یا اینكه نه آنها مفتخر بودند به اینكه در فلسفه به یك مبانی عمیقه رسیدند و با آن مبانی، قرآن و روایات را میبینند و میفهمند و این افتخار است. جنابعالی و بالاتر از جنابعالی كه میگوییدمن میتوانم درس بدهم نخیر یك صفحه منظومه میآورم بفرمایید بخوانید اگر در آن صفحه منظومه شش تا غلط نداشتید بنده از شما تقلید میكنم! در ملأ عام شروع میكنیم صحبت كردن هر جا را خواستید خودتان امتحان كنید یك هفته هم بروید مطالعه كنید من هم مطالعه نكرده یك صفحه منظومه حالا اسفار بماند، میآوریم اگر شش تا در یك صفحه غلط نداشتید بنده این عمامه را برمیدارم! آخر چیه فقط ما این قدر حرف بزنیم، یعنی واقعا تمام دین ما شده حرف! این ها همه كشك است آره كشك است آن خطبه كه در نهج البلاغه هست كه داخل فة الاشیاء لا بالممازجه و خارج و ... كشك است؟! چه جوری بدون معنای صرف الوجود معنای آن را میفهمید این خروج چه خروجی است؟ بیا بگو ببینم آقایی كه میگویی كشك است؟! مگر این حرف از امیرالمومنین علیه السلام نیست مگر روایات توحید صدوق از امام رضا علیه السلام نیست تو صدوق را میفهمیتو روایت كان اللَه و لم یكن معه شی امام كاظم علیه السلام را میفهمی با این كشك است كشك است درست شد! كان اللَه و لم یكن معه شی این روایت را نمیفهمند میگویند كه آقا سند ندارد و فلان ندارد. چی ندارد بنده در همین افق وحی اسناد این روایت را به چند سند ذكر كردم چی چی میگویند سند ندارد! روایت امام نمیفهمید بگویید نمیفهمم. یكی دیگر از این آقایانی كه اعتراض كرده بود در جواب اعتراض به این آقای كذایی گفته بود این روایت سندش ضعیف است كجایش ضعیف است؟ گفتیم در توحید صدوق است و الان كما كان در بعضی از روایات هست در بعضی روایات نیست تفاوتی ندارد همین كان اللَه و لم یكن معه شی كفایت میكند دیگر نیازی ندارد به اینكه فرض كنید كه والان كما كان باشد یا والان كما كان نباشد.
