
زهد و تقوا از دیدگاه اهل معرفت (١)
زهد و تقوا از دیدگاه اهل معرفت (١)
29نوشتید؟ بله نوشتیم. آقا این هتك حرمت است! چی چی هتك حرمت است؟ بسم اللَه است! بسم اللَه را باید نوشت. نه آقا! این بسم اللَه هتك حرمت است، زیر دست و پا میافتد! هر كه زیر دست و پا افتاد برمیدارد. اینكه هتك حرمت نیست. نه نمیشود آقا! باید بسمه تعالی نوشت یا نقطه گذاشت الان مگر نمیگذارند نقطه؟ بسم اللَه الرحمن الرحیم مینویسند، این احمقها اللَه را نقطه میگذارند آن وقت الرحمن الرحیم را مینویسند. بابا اگر اشكال دارد الرحمن الرحیم هم اشكال دارد، فقط اللَه كه نیست. بسم الف چند تا نقطه! واللَه خدا ما نشنیدیم تا حالا، اسم خدا چندتا نقطه باشد. خدا در قرآن گفته اسم من اللَه است الف لام هاء، حالا اسم خدا را ما گذاشتیم الف چندتا نقطه، الف چندتا نقطه! بسم الف چندتا نقطه، این هم شده اسم جدید! اسم خدایی كه تازه درآوردیم، البته بوده!
آقا تمام اینها خلاف است. اللَه باید نوشته بشود، اللَه باید پخش بشود، اللَه باید در میان مردم حضور داشته باشد، هرجا انسان اللَه میبیند برمیدارد، نمیبیند پا میگذارد اشكال ندارد چه اشكال دارد؟ هیچ ایرادی ندارد. گفت آقا این هتك احترام است! كی پیغمبر از این كارها كرده؟ آقا فرمودند كه آیا پیغمبر نامه برای خسرو پرویز ننوشت و بالای نامهاش بسم اللَه نوشت؟ آیا نامه برای سایر افراد نمینوشت؟ برای پادشاه مصر ننوشت؟ برای یمن ننوشت؟ نامههایی كه الان از پیغمبر هست تمام آن نامهها بالایش بسم اللَه الرحمن الرحیم است و خیلی عجیب كه مُهری كه رسول خدا آن مهر را در زیر نامه میزد اول بالایش اللَه بود. خیلی عجیب است، وسط رسول، و آن قسمت پایینش اسم مبارك خودشان محمّد صلی اللَه علیه و آله و سلّم قرار میدادند. یعنی آنقدر پیغمبر رعایت ادب و عبودیت و سلسله مراتبِ تربیت و عالم وجود را دارد، اسم خودش را به عنوان عبد پایین مینویسد. وسط مرتبه رسالت و انتصاب پروردگار، میخواهد بگویید من هیچم. اگر شما به من نگاه میكنید من این زیرم، رسالت من این وسط، واللَه هم كه در آن نقطه: در آنجا قرار دارد. اینها مسائلی است كه ما باید بفهمیمها، اینها فهم ما را زیاد میكند. امام صادق اینها را میخواهد به ما یاد بدهد.
