
حقیقت عصمت و كیفیت آن در ائمه اطهار علیهم السلام
حقیقت عصمت و كیفیت آن در ائمه اطهار علیهم السلام
31ناظر بر پرونده نیست! این یك اشتباه است كه امام را فقط ناظر بدانیم! امام زمان علیهالسّلام فقط نظارهگر مشیت پروردگار نیست كه ملائكه میآیند از آن عالم و حقائق را در عالم وجود تثبیت میكنند و حوادث را صورت خارجی میدهند، آنجا باران میبارد در آنجا زلزله میآید، در جایی صاعقه ایجاد میشود، آنجا تابستان است و در جای دیگر زمستان، در یك جا درختان میرویند و در جایی دیگر خشك میشوند و امام هم بر كار آنها نظارت دارد نه اینطور نیست! امام علیهالسّلام در جایی ننشسته كه فقط اعمال بندگان را نگاه كند ببیند اعمال كدامیك از این بندگان خلاف است و عمل كدامیك صالح است تا در دفتر خود ثبت كند!
امام زمان علیهالسّلام تمام آن جریاناتی كه در عالم وجود، یعنی: عالم مادّه، عالم معنی، عوالم ملائكه، عقول مجرّده، ملكوت، مثال، دنیا و هر آنچه كه در كلّ عالم اتّفاق میافتد، چه از حیوانات و از جمادات و نباتات و چه از مؤمنین از انسانها و از كفّار آنها همه و همه به اراده او انجام میشود! این امام زمان است! این میشود امام معصوم! یعنی وجود خارجی اعمال در عالم خارج در تحت اراده امام زمان تعلّق میگیرد!
سیدالشّهداء علیهالسّلام تا نخواهد شمر نمیتواند سرِ او را جدا كند! این معنای امام است! حالا چرا او میخواهد؟! پاسخ این است كه: چون مهندس این نقشه را ریخته! و فرموده است: اگر میخواهی به مقام شفاعت كبری برسی باید این مسیر را طی كنی! و اگر میخواهی به آن مقام بالاتر از عصمت برسی، باید از این مسیر عبور كنی! باید علی اكبرت هم قطعه قطعه بشود! پس امام علیهالسّلام تا نخواهد آن شمشیرها بر بدن علی اكبرش فرود نمیآید! تعدادش را هم او میخواهد! میزان فرورفتگی شمشیر را هم او میخواهد! این شمشیر تا اینجا بیاید و آن شمشیر تا آنجا، این پنج سانت در بدن فرو برود و آن ده سانت! این عجیب است! با اینكه امام علیهالسّلام فرزندش را از همه افراد هم بیشتر دوستش دارد، ولی در عین حال خودش اراده پروردگار را نسبت به فرزندش اینطور صورت خارجی میدهد!
