مبناى تشریع ادیان الهى بر اساس مسئله تعاضد بقاء نه تنازع در بقاء
38همراه او بود گفت صبر كن حالا برویم در جاده كه رفتیم من تسویه حسابم را باهاش میكنم، حالا صبر كن ... من رو كردم به این راننده گفتم پیاده شود برو از او معذرتخواهی بكن و بگو هر مبلغی كه الان هست همین الان نقداً خدمتتان بدهم، آن شخص پیاده شد همین رانندهای كه از دوستان بود رفت و آن رانندهای كه در آنجا بود را صدا كرد و آمد جلو و كیفش را درآورد، دیدم كیفش را درآورد، گفت ببین آقاجان حق با توست گرچه بنزین زدن نوبت من بود ولی علت تصادف من بودم هر چقدر میخواهی بردار، من داشتم میدیدم، دیدم همینطور دارد نگاهش میكند، گفتش كه نه برو، او اصرار كرد، ولی آن نگرفت، بعد كه آمد گفت این حرف را به من زد:" همین مردانگیت ما را زمین زد" من خودم دیدم داشت به او میگفت برویم در جاده با هم تسویه حساب بكنیم! حالا فكر نمیكند بابا در این ماشین زن و بچه است، اگر این هم به آن دنده بیفتد چه خواهد شد، ببینید این مقام مقام چی است؟ تلافی به مثل است ولی قرآن میگوید ادفع بالتی هی احسن برو و كار را به طریق نیكو و بهتر انجام بده، گفت همین مردانگیت ما را زمین زد و بعد خودم شنیدم كه همراهش به راننده میگفت چی شد؟ گفت مساله حل شد و تمام شد، خب این بهتر بود یا اینكه نه تا اینكه میشنیدیم حالا كه قرار است در جاده به ما نشان بدهی پس بیان من هم نشانت بدهم؟ خب تمام جاده میشود در اختیار این چندماشینی كه میخواهند به همدیگر نشان بدهند كه كدام نسبت به آن یكی جلوتر است، دیگر خدا میداند چه خواهد شد.
پس بنابراین اصل و اساس گذشت است، یعنی بر اساس اغماض است و بر اساس ندیدن است، روی این جهت حكم ازدواج در اسلام بر این اساس است، یعنی ما دو حكم در ازدواج داریم كه البته دیگر در این مجلس نمیرسیم مجلس را هم بیش از این طول ندهیم چون ایام، ایام فاطمیه است و از رفیقمان تقاضا كردیم كه ذكر مصیبت حضرت فاطمه سلاماللَهعلیها را هم داشته باشند كه مستفیض بشویم به بركات توسل به آن حضرت، در نیت داشتم كه امروز آن مساله ازدواج را در این دیدگاه مطرح كنم اما آن مقدمهای كه عرض شد به طول انجامید، در اسلام در خصوص مساله ازدواج یك حكم ظاهری داریم، احكام قانونی داریم، مسائل حقوقی خودش را داریم كه هر كدام در جایگاه خودش صحبت خواهد شد، نسبت به این قضیه البته تا حدودی كه بیان مسائل كلی باشد. و بعد ما به این مطلب میپردازیم كه بنای اسلام در ازدواج اصلا بر اساس مسائل قانونی نیست بر اساس مسائل ماورای قانونی است كه آنچه را كه ماوراء قانون نسبت به مسائل ائتلاف و محبت و پیوند زندگی بین دو فرد و كیفیت نگرشی كه این دو نفر باید در ادامه حیات و زندگی نسبت به هم داشته باشند از دیدگاه اسلام چه نگرشی است و چه دیدگاهی است؟ انشاءاللَه برای لولاالبداء برای جلسه آینده.

