
سرّ انتساب گناه به خود در مناجات ائمۀ معصومین علیهم السلام (2)
سرّ انتساب گناه به خود در مناجات ائمۀ معصومین علیهم السلام (2)
28امام سجاد را كی امام كرد؟ امام سجاد را كی به این ولایت رساند؟ امام سجاد را كی به آن مرتبه امامت رساند؟ آن پروردگار. خوب، حالا امام سجاد میگوید: من دو موقعیت فعلی دارم چراغ را در نظر بگیرید، من دو موقعیت فعلی دارم، یك موقعیت فعلی همینی كه دارید میبینید، امامم، ولیم، ولایت دارم، هر چی بگویید بهت شما تا روز قیامت میگویم، هر كاری كه بگویید میكنم، ماه را دو نصف میكنم، خورشید را برمیگردانم، چیزهایی كه پدر من كرد و اجداد من كرد و برای من هم مثل آب خوردن است، فرقی نمیكند دیگر، امام امام است دیگر، ولی خدا هم این كار را میكند چه برسد به امام! همه اینها را من انجام میدهم، این یك موقعیت فعلی! بر اساس این موقعیت فعلی ما باید از امام سجاد تبعیت كنیم. آن چه را كه او میگوید گوش بدهیم بر اساس این وضعیت، این موقعیت، این حالت، بر اساس این حالت است كه ما باید امام سجاد را و ائمه را الگو قرار بدهیم نه بر اساس حالات دیگر، آن كه خودمان هم مثل آنهاییم، آن كه الگو قرار دادن ندارد، بر اساس این حالت است كه كلام امام علیهالسّلام عصمت مطلقه میشود، حجیت مطلقه میشود، حجّت میشود، عصمت پیدا میكند؛ تا روز قیامت حجت است بر اساس این حالت است، این حالت عوض بشود خود امام به عنوان یك فرد غیر از این جهت چیست؟ نه كلامش دیگر حجت است، نه دیگر میشود بهاو اعتماد كرد، نه میشود فرض بكنید كه او را اسوه قرار داد، نه میشود از او حرف پذیرفت، چرا؟ چون مثل بقیه مردم است، چه تفاوتی میكند؟
حالا در مقام مناجات با خدا امام سجاد وقتی كه دارد با خدا صحبت میكند كدام موقعیتش را باید با خدا مطرح كند، موقعیت ولایتش را، خوب آن را كه از من گرفتی! آن را كه من به تو دادم، موقعیت امامتش را، آن كه من تو را امام كردم خودت میتوانستی بیا، موقعیت شق القمر كردنش را، ماه دو نصف كردنش را، پیغمبر بیاید آن را بگوید خدا میگوید كه آن كار من بود، آن كه نیروی من بود، تو چه داری به میدان بیاوری؟! تو چه داری در بازار عرضه و تقاضا عرضه كنی، خدایا من این را دارم، چی داری؟ صفر، گناه؛ وقتی كه انسان از خدا دور باشد و خودش باشد موقعیت فعلی انسان چیست؟ همان یزید است، همان شمر است، همان قسی است، همان جانی است، همانی است كه یك بیگناه را میبیند و او را به قتل میرساند و میكشد و روی زمین میاندازد، چون قطع شده، چون ارتباط قطع شده، حالا حضرت سجاد میگوید: خدایا من وقتی به خود نگاه میكنم میبینم من همه كسم، من فاسقم، من فاجرم، دارد به خود نگاه میكند، واقعا امام سجاد وقتی كه به خود نگاه میكند، خود را فاعل همه گناهان و خود را فاعل همه معصیتها و خود را انجام دهنده همه تمرّدها، حضرت خودش را نگاه میكند و این واقعیت دارد و هیچ كس در دنیا به اندازه امام سجاد به این واقعیت پی نبرده.
