مهم ترین میزان در قرب و بعد سالک به خداوند متعال
31پروردگار برای هر شخصی باز است و برای هر شخصی مختص به او است بله اگر طرفین نسبت به راه هر دو اهتمام داشته باشند این راه برای آنها سهلتر خواهد شد و اثراتش برای آنها بیشتر است.
تلمیذ: ببخشید میتوانم از محضرتان سوالی بپرسم
استاد: بفرمایید
تلمیذ: اگر شخصی در زمان بچگی البته بعد از تکلیف یک غسل واجبی به گردنش باشد و نداند آگاه نباشد و بعد از سالیانی متوجه بشود که باید غسلی میکرده، تکلیف او عباداتش و وظایفش نماز و روزه چه میشود باید قضا کند.
استاد: البته اگر غسل غسل واجب است خب این معنا ندارد که در سالیان سال این قضیه بماند، لابد بالاخره هفته بعدش یا چند روز بعدش آن غسل واجب را انجام میدهد و فقط بعد منحصر میشود در همان چند روزی که بدون این غسل انجام داده مگر غیر از این بوده.
تلمیذ: چون اطلاع نداشته مثلا مثل غسل مس میت اگر اینها آدم برود غسلهای دیگر بکند ولی به نیت این نباشد میشود
استاد: بله البته راجع به مس میت نه مس میت اینطور نیست، اما آن به اصطلاح اوان تکلیفی که میفرمایید در چه سنی بوده
تلمیذ: دو یا سه سال بعد از تکلیف در دوازده سیزده سالگی
استاد: اشکال ندارد چیزی بر ذمه او نیست، تکلیف چهارده سالگی است دوازده سالگی واینها نیست
تلمیذ: میبخشید در رابطه با خانمها گفتید که ایام حیضی ایشان به خاطر عدم طهارتشان چون قانون تکوین است ارتباط ایشان با خدا ضعیف میشود، میخواهم من حالا اوایل ما که وارد سلوک شدیم قضیه برای ما خیلی سخت بود و به ما فشار وارد میشد و ... بعد خیلی هم روی این قضیه فکر کردیم و آخر سر به این نتیجه رسیدیم که مسئله عبودیت همان که شما گفتید، مسئله انجام تکلیف است ما آن چیزی که خدا ما را این جوری خلق کرده دیگر الان و راضی به رضای خدا بود، میخواستم ببینم این ارتباط ضعیف این شبهه هست که زن در این ایام مظهر خیر میشود مظهر شر میشد چیست به اصطلاح

