بررسی مساله تعدد زوجات و مساله ازدواج موقت(1)
39مسئله خب جهات اجتماعی گاهی اوقات داشته یعنی یک شاه مجبور است برای ازدواج خودش یک مرتبه دو تا بگیرد چون قبایل در این جا در تعارض و اینها واقع میشوند. در زمان رسول خدا هم همینطور بوده ولی در بعضی از سرایا که امیرالمؤمنین رفتند در آنجا داریم که در آنجا کنیزی بود که حضرت برای خودشان میگرفتند که موجب اعتراض یک عده شدند و آنها این مسائل را حمل بر مسائل غریزی و اینها میکردند و آمدند پیش پیغمبر یا رسول اللَه ما رفتیم جنگ کردیم علی برداشته این چیز را برای خودش، که حضرت ناراحت شدند خیلی عصبانی که شما خیال میکنید علی از طرف خودش کار انجام میدهد، یعنی ائمه ما و بزرگان با این مشکل همیشه مواجه بودند با مسائلی که اجتماع و فهم عرفی از درک آنها عاجز بودند و اینها هم چاره ای نداشتند، خب بیایند چه بگویند فرض کنید که آقا این حرفها چیست، دیگر رفته زن گرفته دیگر این که مسائل و خب در این صورت اینها میتوانند بگویند که اصلا دندان روی جگر میگذاشتند برای این مسئله، یعنی این قضیه عادی نبود و نظایرش خب در زمان سابق هم ما دیده بودیم که یک همچنین مسائلی بوده و بسیاری روی مطالب همانطور که عرض کردم مسائل الهی در کار بوده و آن باعث شده نه مسائل غریزی.
تلمیذ: میخواستم ببینم این مسئله حساسیت درحضرت زهرا هم بوده که میخواست قلب علی فقط مال او باشد
استاد: نه یک همچنین مسئله ای را مرحوم آقا رد میکردند نبوده!
مطلبی را که در این جا نوشتند و این هم به اصطلاح سوال بسیار خوبی است در این جا نوشته شده است که اگر فرض کنید که یک سالکی در زندگی عادی خودش به سر میبرد و بعد به خاطر یک مسئلهای و مشکلی اقدام بر ازدواج میکند و این ازدواج هم به نظر خودش ضروری است یا لازم است علی کل حال و قطعا این قضیه در زندگی و عائله خودش اثر میگذارد موجب سستی میشود موجب کسالت میشود موجب سردی و اینها میشود، آیا باید همان توجه به خدا و آنها را در پیش بگیرد و به این مسئله توجه نکند یا این که نه برود نسبت به این قضیه اقدام کند.

