كیفیت تأثیر اعمال و رفتار انسان در فضا و مكان
35كردن! حالا ما چه كسی بودیم؟ ما هم پسر آقا مگر نبودیم؟ این را به انسان نشان میدهند كه خدا با كسی شوخی ندارد، با هیچ كس شوخی ندارد. حساب حساب است درست درست است غلط هم غلط است.
وقتی انسان میبیند كه صحبت با فلان كس برای او مضر است چرا باید صحبت كند؟ خب چه مرضی دارد كه صحبت میكند؟ وقتی انسان احساس میكند فلان كس به او تلفن میزند حال او گرفته میشود خب برای چه تلفن را برمیدارد؟ این تلفن هم شده باعث بدبختی همه! باعث بیچارگی همه! باعث اتلاف وقت همه! خوش به حال همان قدما كه اصلًا تلفن نداشتند. مرحوم آقا وقتی كه داشتند احمدیه منزل بزرگ چیز را میساختند آن برق كشی كه آمده بود داشت من خیلی كوچك بودم تقریبا حدود پنج یا شش سالم بود تمام این قضایا یادم است برقكشی میكرد آمد سیم تلفن بگذارد [مرحوم آقا] گفت من سیم تلفن نمیخواهم! گفت آقا تلفن! گفت نه من اصلا تلفن نمیخواهم، ما در این خانه تلفن نمیخواهیم. گفت حالا آقا ما سیمش را بگذاریم شما تلفن نكش! گفت اصلا سیم آن را نمیخواهم در خانه باشد كه یك وقتی هوس باشد! البته خب بعدا ضرورت اقتضا كرد و به همان حد لزوم و اینها. ولی این قدر مسئله مهم است. ما با دست خودمان داریم سعادت خودمان را از بین میبریم با دست خودمان داریم سمّ به بدن خودمان وارد میكنیم این سم از گوش وارد میشود از چشم وارد میشود از تخیلات وارد میشود از زبان وارد میشود همین طور سم داریم وارد بدن خود میكنیم بعد هم میگوییم نرسیدیم نرسیدیم! كجا؟ چه شد؟ فلان شد! ره چنان رو كه رهراون رفتند.
رهروان رفتند و راه را نشان دادند راه آنها با راهی كه دیگران نشان میدهند فرق دارد و مسیر آنها فرق دارد هر كسی میخواهد این طرف و هر كسی میخواهد آن طرف، این دیگر اختیار به دست خود ما است.

