حقیقت معنای عزت و مراتب آن
34ارحاممان صحبت شد بعد به اصطلاح یك فردی است تا حدودی امروزی و این ها من این مساله را مطرح كردم كه چرا فلانی رفته در بلاد كفر و امثال ذلك؟ گفت چه اشكالی دارد؟ بعد ایشان رو كرد به من و گفت رفتن در آن جا را در صورتی شما باید این مساله را موردنظر قرار بدهید كه با بودن خود شما در یك چنین محیطی مثل قم و اینها، این ها با هم ارزیابی بشود ببینید مغلطه چیست؟ آن مغلطهای كه امروزه مطرح میكنند، آن افرادی كه میگویند این حرفها چیست؟ آن افرادی كه میگویند انسان باید در یك چنین جامعهای زندگی بكند، آن افرادی كه میگویند انسان باید اگر مرد و مردانه است و راست میگوید باید برود فرض كنید در آنجا و الا آمدن در حسینیه و مسجد و امامزاده و این ها فایدهای ندارد این مغلطه و اشتباهی كه الان دارد میشود ببینید از كجا نشأت گرفته، همهاش از راه دررفتن است میخواهد طرف بهش خوش بگذرد لاابالی باشد میرود این كار را میكند والا هیچ مسالهای نیست گفت بودن با آن ها مهم نیست مهم این است كه شما در آن جا باشید و آن حال را داشته باشید درست شد گفتم من یك سوال از شما میكنم، شما تا به حال شده كه بروید حالا میخواستم یك مثال دیگر بزنم گفتم نه آن یك مقدار مؤدبانهترش را میگویم گفتم شما گاهی اوقات كه از منزل میآیید بیرون آن كنار منزلتان جوب آب هست یا نه؟ خب چرا نمیروید در آن جوب آب كه آب فاضلاب و كثیف است چرا آن جا نمیروید؟ چرا به جای این كه بروید حمام به جای این كه در این حمام با آن وان تمیز و با این در و دیوار نظیف كه دارد برق میزند و زیر دوش و با این شویندههای كذایی كه حضرتعالی سفارش میدهید از كجا و كجا برایتان بیاورند، بروید در این جوب بهبه لباس را درآورید وخودتان را بشویید و حسابی صفایی بدهید سر و پا را و بیاید لباستان را بپوشید و بیائید؟ گفت این چه ربطی به این دارد؟ گفتم خب هنر داری، هنر به این میگویند به جای رفتن در حمام و به جای باز كردن آب اگر هنر داری بلند شو برو آن جا همان طوری آن جا خودت را بشو و الا رفتن زیر آب و تمیز آمدن كه هنر ندارد بنده هم بلند میشوم میروم لباسم را درمیآروم زیر دوش به این خوبی قشنگ خودم را نظیف میكنم با شامپو و صابون و امثال ذلك خودم را براق میكنم این كه هنر نیست هنر آن است اگر میخواهی انجام بدهی بعد گفتم این مساله اشتباه است كه شما فكر میكنید اگر ما در یك وضعیتی بودیم كه رفتن ما آن جا با بودن ما در این جا فرقی نداشت آن موقع ما حرف نداشتیم و مسالهای نبود اگر ما در یك وضعیتی بودیم كه یك بیماری اپیدمی كه میآمد در این جا نیازی به واكسن و قرص نداشتیم ...

