حقیقت معنای عزت و مراتب آن
52گفتم اگر من غفلت كردم رفقا من را متنبه و متذكر كنند انشاءاللَه كه كوتاهی نخواهد شد و الان نگاه كردم دیدم خیلی، الحمدلله هرچی سوال بیشتر میشود بیشتر باعث خوشبختی ما میشود چون هما نطوری كه عرض كردم این راه راهی است كه انسان بدون سؤال [شبهه] باید جلو برود كسی كه در این جا میآید اگر درش شبهه هست نیاید یا اگر میآید باید شبههاش را بیان كند من عرض كردم خدمت همه رفقا و عرض هم میكنم مرامِ پدر ما مرام فهم بود مرام عقل بود، تعبیری را كه من از مرحوم پدرمان راجع به مرحوم حداد شنیدم خب مرحوم حداد درس نخوانده بود اهل علم و این ها هم نبود ولی تعبیر ایشان بود من عاقلتر از این مرد در دنیا ندیدم، عاقلتر، راه راهِ بدون شبهه است، هركسی در هر جایی شبهه دارد باید بنویسد و من هم بیان میكنم اتفاقا در جلسه دیروز حالا نوارش را دوستان گوش میدهند من وقتی سوالات را نگاه میكردم یك صفحه به نظر من خیلی جالب آمد، صفحه انتقادی بود همان را برداشتم اول خواندم از اول تا آخر انتقاد ولی انتقاد صحیح انتقاد مفید چه اشكال دارد؟ باید انتقاد كرد باید اشكال گرفت ما آمدیم این جا اشكالات همدیگر را برطرف كنیم نیامدیم نقاط ضعف خودمان را بپوشانیم، نیامدیم سر هم كلك سوار كنیم و نیامدیم مخفیكاری كنیم مخفیكاری مال كجاست؟ مال عزتهای دنیوی است آن بحثی كه كردیم مال این است، كسی بخواهد عزت دروغی برای خودش دربیاورد مجبور است مخفیكاری كند و دروغ بگوید مجبور است مدرك جعل كند مجبور است خیلی كارها بكند نمیدانم از این طرف بیاورد این ها همه مال دنیاست من الان در یك چنین وضعیتی هستم گاهی نماز شب میخوانم گاهی نمیخوانم اگر بلند شوم بیایم به شما بگویم یك شب نمازشب از من فوت نشده این میشود چی؟ این میشود ذلت واقعی و عزت دنیوی دروغ و كلك، من یك آدمی هستم فرض بكنید ممكن است در یك ماه رمضان یك ختم قرآن نخوانم پانزده جزء یا دوازده جزء بخوانم اگر بیایم بگویم هیچ ماه رمضانی نشده كه از ما بگذرد و ما یك ختم قرآنی نكنیم، چرا دروغ میگوییم؟ چرا باید دروغ گفت؟ چرا باید انسان با افراد به دروغ برخورد كند؟ این درد را ما به كجا ببریم؟ كِی میرسد آن زمانی كه ما از مخاطب خودمان صدق بشنویم؟ كِی میرسد؟ انشاءاللَه زمان ظهور حضرت انشاءاللَه. چرا باید این طور باشد؟ مكتب مرحوم آقا مكتب صدق و راست است انجام دادی بگو دادم ندادی بگو ندادم چرا میگویی دادم؟ چرا میگویی ندادم و انجام دادی؟ چرا ما باید پنهانكاری كنیم؟ بالاخره فردایی هم هست عزیز من، آخر فردایی هم گفتند بابا هست خودت هم میدانی هست، وقتی كه ما میدانیم هست نباید مساله به این كیفیت باشد.

