أهمیت آرامش و طمأنینه در سیروسلوك
45منزل خودش باشد مرحوم آقا به بنده توصیه كردند حتّی زیارت هم كه میخواهی بروی زیارت امام رضا را بینالطّلوعین برو در روز برو شب زیارت نرو. این مسئله البتّه اختصاص دارد به آنهایی كه در خود آن محل زیارت هستند اما آنهایی كه نه زائر هستند و مسافر به خاطر كمبود وقت اشكال ندارد به خاطر همین به اصطلاح مسئله است و ایشان میفرمودند كه زیارت بین الطّلوعین آثار دیگری دارد و اگر انسان ناچار باشد كه برود بهتر است كه زن با شوهر خود برود بیرون. حتّی با محرم دیگر هم نرود رفتن زن با شوهر بیرون از اثرات بیرون رفتن كم میكند در صورت اضطرار با محرم این مراتب مختلف دارد.
منظور از خلسهای كه در مطلع انوار آمده است چیست؟ آیا میتوانیم انجام بدهیم خلسه مربوط به یك حالات خاصی است كه برای هر كسی نیست و این شرایط خاص دارد این طور نیست.
جواب: دستوراتی كه برای قضای حاجت است؟ جواب: این را میتوانیم انجام دهیم آن چه را كه آن جا آمده همه اشكالی ندارد و همه صحیح است
چكار كنیم كه حضرت امام زمان علیهالسّلام همیشه در قلب ما حضور داشته باشد. حضرت در قلب حضور دارد شما فقط باید توجّه كنید، توجّه كنید و آن حضور را احساس كنید والآ حضور دارند. یك روز مرحوم حدّاد رضوان اللَه علیه به بنده فرمودند: كه كور باشد آن چشمی كه صبح از خواب برخیزد و قبل از افتادن به در و دیوار امام زمان را نبیند كور باشد. یعنی چه؟ این كلام بزرگان را واقعاً طلا كه حیف است با طلا بنویسند باید با اكسیر این كلمات را نوشت یعنی در مقام معرفت و در مقام ولایت نیاز به احضار امام زمان نیست. امام زمان هست وقتی كه چشم را باز میكنی باید خود را در محضر امام علیهالسّلام مشاهده كنید و او را ببینید یك ثانیه بین برخاستن و بین این تصوّر هم نباید فاصله بیافتد، حتّی یك ثانیه همین كه از خوابت برمیخیزیم خواب در تصرّف امام زمان علیهالسّلام بود، نفس كشیدنت در تصرّف امام زمان علیهالسّلام بود و اینها همه مطالبی است كه هم از نظر شهودی و هم از نظر برهانی این مسائل ثابت شده است وقتی كه از خواب برمیخیزی حالت تنبّه و تذّكر خود را باید با مشاهده جمال او بایدآغاز كنی.

