
معرفت و ولایت
نیمه شعبان 1432 هـ.ق
معرفت و ولایت
45ما را محکم گرفته است و هم گریبان شما را! حضرت میفرمایند:
«لاجرم أنّ مَن علِم اللهُ مِن قلبِه مِن هٰؤُلاء القوم أنّهُ لا یریدُ إلّا صیانةَ دینه و تعظیمَ ولیّه لم یترکه فی ید هذا المتلبّس الکافر!»1
این است و جز این نیست و قطعاً همین است که هر کسی که خدا در قلب او نگاه کند و ببیند که این قلب، قلبی است که واقعاً میخواهد از دینش محافظت کند.
اگر خدا نگاه کند میبیند. ما قلب را نمیبینیم، فقط همین ظاهر را میبینیم. من الآن که دارم شما را میبینم آیا میبینم که نیّتتان چیست؟ آیا میدانم شما به چه نیّتی اینجا آمدهاید؟ آمدهاید حرف بفهمید یا آمدهاید حرف ببرید؟! من که نمیدانم! بلکه فقط ظاهری میبینم که میخندید و تبسّم میکنید. ما که حرف میزنیم، برای همه حرف میزنیم، نه فقط برای یک عده؛ چون همه انسان هستند، همه وجدان دارند، همه فکر دارند و همه در قبال خدا مسئولاند.
من به رفقا و دوستانم همیشه میگویم: حرفی که من میزنم برای همه میزنم؛ حالا یک کسی یک طور برداشت میکند و یک کس دیگری یک طور دیگر برداشت میکند. خدا شاهد است که من این را از روی اخلاص میگویم و در مواردی هم ثابت کردهام که من خیر همه را میخواهم!
اما خدا وقتی نگاه میکند، بهجای اینکه به چشم و ابرو نگاه کند، یکدفعه مستقیم میرود به قلب نگاه میکند! خدا به چشم و ابرو نگاه نمیکند، خدا به خنده نگاه نمیکند، خدا به این اخمها نگاه نمیکند، بلکه خدا میبیند که پشت این خنده چیست، پشت این اخم چیست، و این دل چه میگوید؛ خدا آن را نگاه میکند.
یکی خدا اینطور نگاه میکند، دوم ائمه، سوم اولیای الهی! وقتی مرحوم آقا میآمدند عجب اوضاعی داشتیم! پیش ایشان میرفتیم و میخواستیم یک طور خاصی
- . الاحتجاج، ج 2، ص 458.
