
معرفت و ولایت
نیمه شعبان 1432 هـ.ق
معرفت و ولایت
53است و وجدانش راحت است. آنهایی که این مدت این کارها را کردند الآن چه وجدانی دارند؟ آیا دائماً نمیگویند که ای کاش و ای کاش؟! و مدام دست روی دست نمیزنند؟! اما ما دست روی دست نمیزنیم، بلکه میخندیم؛ چون وجدان راحت است، بهخاطر اینکه خلاف نکرده است. خدا توفیق داده است، پس باید بر این توفیق شکر کرد.
«و یَجمَعُ عَلیٰ مَن أضَلَّهُ لَعنًا فی الدُّنیا و عذابَ الآخِرَة»؛1 و هر کسی و هر عالمی که تا بهحال این فرد را در شبهه گذاشته بود و باطل را برای این فرد، حق جلوه داده بود، خداوند لعن در دنیا و عذاب آخرت را نصیبش خواهد کرد!
لذا در همین دنیا میبینیم که دارند اینها را لعنت میکنند! هنوز نمردهاند، ولی میگویند: خدا لعنتش کند! عجب آدمی بود؛ خدا لعنتش کند! این چه کارهایی کرد؛ خدا لعنتش کند! خدا هم در این دنیا سزایش را میدهد و هم در آخرت که اصلاً صف کشیدهاند و منتظر قدوم ایشان هستند که بفرمایید میخواهیم از جنابعالی یک پذیرایی خیلی اختصاصی و آنچنانی داشته باشیم!
این روایت را عرض کردیم و إنشاءالله امیدواریم که در این روز مبارک، خداوند توفیق مصداقیّت این عبارات را بدهد. این عبارات را باید در تابلو نوشت و در منازل قرار داد. این ائمه این حرفها را نزدهاند که در کتابخانهها بماند! ما باید اینها را تابلو کنیم تا هر روز جلوی چشممان باشد. همین کلام امام عسکری را اگر ما هر روز، حتی اگر یک هفته در میان، نگاه کنیم، آیا هیچطوری نمیشویم؟ یا اینکه تکانی میخوریم؟ بعداً این تکان کمکم زیاد میشود تا اینکه إنشاءالله کار خودش را انجام میدهد. امیدواریم هم نسبت به عالِم و هم نسبت به متعلّم، خداوند توفیق مصداقیّت این عبارات و این مفاهیم را برای همه بهوجود بیاورد.
لزوم احساس حضور ولایت امام زمان در هر لحظه
امروز عید میلاد منجی عدالت (چون عدالت فقط بهواسطۀ حضرت نجات
- . الاحتجاج، ج 2، ص 456 ـ 458.
