
معرفت و ولایت
نیمه شعبان 1432 هـ.ق
معرفت و ولایت
43اجانب باید مشخص بشود و فتنههای شیاطین باید برای مردم روشن بشود.
حق از همه طرف و از همۀ اشخاص و از همۀ گروهها همیشه حق است و تفاوتی نمیکند! حق باید خودش را نشان بدهد. منِ متلبِّس ـ بنا بر تعبیر امام عسکری ـ دو روز بتوانم کتمان حقایق کنم، روز سوم بخواهم یا نخواهم جریانی پیش میآید که بدون خواستۀ من، حقیقت روشن میشود!
ما باید بدانیم و متوجّه این قضیّه باشیم که جریان امور و اداره و تدبیر عالم دست ما نیست! ببینید این حرف را چه وقتی زدم! اگر هم تا بهحال اینطور نکردهایم، از الآن باید خود را با حقایق وفق بدهیم و راه اشتباه را باید برگردیم و توبه کنیم؛ خدا هم درِ توبه را باز گذاشته است و إنشاءالله قبول میکند.
باید با مردم صادق باشیم، باید با مردم صاف باشیم، باید دروغ نگوییم، باید حقایق را بگوییم، باید با وجدان ِ مردم صحبت کنیم، و باید با عقل سلیمِ مردم تخاطب داشته باشیم. بخواهیم یا نخواهیم، مجبور خواهیم بود روزی به این مسئله سر بسپریم؛ پس چه بهتر که از الآن شروع کنیم و از الآن خودمان را در این بستر حقیقتیابی و رسیدن به حقیقت قرار بدهیم؛ چون آن روز دیگر کار از کار گذشته است!
کتمان حقایق، یکی دیگر از نشانههای علمای فاسد
بنابراین علمایی که در این طرف هستند طالحاند و علمایی که در آن طرف هستند صالحاند. پس امیرالمؤمنین میفرماید: علمایی صالحاند که کتمان حقایق نکنند، باطل را حق جلوه ندهند و القاب و اسماء ائمه را به خود نبندند. من عالمم، خیلی خوب، حالا حجةالاسلام یا هرچه میخواهید بگویید ...
پس ما هم همین هستیم، ما هم احتیاط نمیکنیم یعنی دنبال تخیّلات و توهّماتمان هستیم و در میتۀ جاهلیت هستیم و میمیریم. معنای روایت، این است و همینطور هم هست.
هدایت خداوند براساس طلب قلبی و خواست حقیقی افراد برای حفظ دین خویش
پس یکی اینکه نباید کتمان حقایق بکنیم؛ دوم اینکه نباید باطل را حق جلوه بدهیم و حق را باطل. این مربوط به علما بود. حالا بقیه چه تکلیفی دارند؟ خیال نکنید امام عسکری شما را رها کرده، بلکه گریبان شما را هم گرفته است! هم گریبان
