
افشاء نفاق و اعلام مباهله نسبت به مدعیان دروغین (3)
افشاء نفاق و اعلام مباهله نسبت به مدعیان دروغین (3)
37خصوص مسائل حرف بزنند؛ نه! بزرگان در مطالبشان با شاگردانشان، آنچه را كه ما میدیدیم و مشاهده میكردیم، تمام اینها بر اساس فهم بود، بر اساس القاء حقایق بود، مطالب اجتماعی، مطالب غیر اجتماعی، تا اینكه در همه زمینهها تغییر پیدا كنند.
یك روز نشسته بودیم در حضور مرحوم آقای حدّاد رضوان اللَه علیه، نشسته بودیم در كربلا، سماور چای روشن بود، این اخوی بزرگتر ما حفظه اللَه، ایشان رفت چای بیاورد برای افرادی كه در آنجا هستند، من هم نشسته بودم. ایشان چای را در استكانها ریخت و آورد، و اول گذاشت جلوی آقای حداد و بعد هم جلوی مرحوم آقا، تا به ما رسید، من هم چای برداشتم. تا من برداشتم، یكدفعه آقای حدّاد رو كردند به من:) چرا شما چای برداشتید در حالی كه برادر كوچكتر هستید؟ وظیفه شما این است كه شما به برادر بزرگترتان چای بدهید و ایشان بنشیند! (
گفتم كه بده بابا! زود بده كه الآن كار خراب میشود! تا مسئله بعدی نیامده ما زود خلاصه ...
بعد ایشان به اخوی گفتند:) شما بنشین و ایشان برود برای شما چای بیاورد. (
و ایشان نشست، و من رفتم دو تا چای ریختم، یكی ایشان و یكی برای خودم.
ایشان فرمودند: این درست است!
اینها اینطور بودند! حساب و كتاب دارد. این نیست كه حالا فرض كنید كه چون برادر است بگوییم: برو بابا برادر بزرگتر است، عیبی ندارد ...
نه! آن باید در جای خودش باشد، این هم باید در جای خودش باشد. هرچیزی در جای خود. در عین اینكه نسبت به مطالب دیگر، خب انسان در هر قضیهای ممكن است یك اختلاف سلیقهای داشته باشد، آن به جای خود. ببینید چقدر بزرگان نسبت به مسائل دقت میكردند، این را میگویند فهم. او به من نمیگوید كه بیا فهمت را كنار بگذار و هرچه برادر بزرگترت گفت بپذیر، نه! آن خلاف است، خدا پدرت را هم درمیآورد. اما نسبت به این قضیه چون او برادر بزرگترت است، باید بنشیند و تو باید برایش چای ببری. جابهجا كنبعد، جابهجا كنستعین؛ هرچیزی جای خودش را دارد.
