
اهمیّت و جایگاه علمآموزی در سیر و سلوک
و آداب برگزاری جلسات
اهمیّت و جایگاه علمآموزی در سیر و سلوک
32آقا جان ما داریم برای شما صحبت میکنیم، مگر غیر از این است؟! خب حالا بسیار خب، وقت دادیم [و] شما تشریف آوردید، چه میگویید؟! چه حرفی میزنید؟! مشکلاتتان را میگویید؟! خب برو همین مشکلات را با یک رفیق دیگر بگو [و] حل کن! مسئله داری، خب این همه رفیق هستند [و] این همه جای دیگر برای [رفع] این قضیه هست. نیاز نیست که حتما انسان بیاید و [با بنده] صحبت کند!
من الآن چهارده سال است دارم برای رفقا صحبت میکنم، مطالبی را که دارم میگویم و خیال میکنم قسمت مهم مطالبی را که ـ اگر نگویم صد در صد حداقل باید بگویم هشتاد درصد ـ برای حرکت و برای سیر و سلوک لازم است را در لابهلای صحبتهایم، گفتهام. بارها هم گفتهام.
رفقا میدانند در بسیاری از مطالب، مطالب تکراری است. این تکراری بودنش، همینطوری نیست [بلکه] روی بعضی از مسائل تأکید دارم که این مطالب را میگویم.
خب قضیّه همین است؛ حتماً باید جمال افراد دیده شود تا اینکه مشکل حل بشود؟! کسی که به دنبال حق باشد [بدون دیدار هم به حق میرسد]. الآن ما دوستانی داریم که سال به سال من را نمیبینند [و] حال آنها از من و خیلی از افراد بهتر است. مشاهدات آنها بهتر است، معانیای که بر [قلب آنها میرسد بهتر است.] سال به سال هم بنده را نمیبینند! مگر قضیّه، قضیّۀ دیدن من است؟! خدمتتان عرض کردم که مطلب مربوط به جای دیگر است! از آن طرف هم خب ما هستیم دیگر! ما در مجالس هستیم [و] میآییم صحبت میکنیم؛ هم در مجالس خانمها صحبت میکنیم هم در مجالس آقایان حرف میزنیم. [در کنار] سایر رفقا هستیم دیگر [و] همه با هم در یکجا هستیم!
این نحوه صحبت کردن و تبلیغ کردن و مطلب را ارائه دادن صحیح نیست! باعث اتلاف وقت است و باعث از بین رفتن فرصتها است و باعث میشود که افراد نتوانند روی پای خود بایستند؛ افراد همیشه خود[شان] را متکی بدانند؛ افراد همیشه خودشان را نیازمند و محتاج بدانند؛ افراد همیشه خود را مُتدلّی و مستند به غیر بدانند و این صحیح نیست؛ این روش، روشِ خلاف و باطل است!
