
اهمیت و جایگاه علم در سلوک الی الله
و کیفیت مطالعه و تحصیل علوم حوزوی
اهمیت و جایگاه علم در سلوک الی الله
31راه حل جلوگیری از سستی و کسالت در مطالعه
سؤال: اگر ممکن است راهکارهایی برای کم همّتی بیان بفرمایید. نسبت به خواندن کتب درسی بسیار بیرغبت هستم و توان خواندن ندارم اگر امکان دارد در مورد راهکار برای خواندن [مطالبی بفرمائید]
جواب: راجع به کم همّتی و این چیزها؛ اینها به خاطر این است که انسان وقتی که به مطالب دیگر بپردازد، [وقتی که] شیرینی و حلاوتی که در این دروس است به جانش ننشیند کمکم سرد میشود، علت مهم این است. آن طلبهای که شیرینی درس و حلاوت درس، در جانش قرار گرفته است هیچوقت سرد نمیشود و در ادامۀ مطلب احساس سستی نمیکند. برای این منظور همانطوریکه عرض کردم باید کاملاً درس حلاجی شود، درس فردا را شخص بایستی که پیش مطالعه بکند، با پیش مطالعه برود. آن زمانی که ما درس میخواندیم من درس فردا را که پیش مطالعه میکردم هیچ، حواشی را هم میدیدم. فردا استاد میگفت تو دیگر کی هستی؟ درسی که هنوز نخواندی رفتی حاشیهاش را دیدی.
وقت داشتیم، وقت زیادی داشتیم، خب نمیگذاشتیم وقتمان تلف شود. آن زمان تلویزیون نبود کامپیوتر نبود، نمیدانم فیلم و این چیزها نبود. ـ گفتم ما در شش سال دو شب روزنامه گرفتیم و یک شب هم مچمان جلوی همان ناظم مدرسه باز شد ـ مینشستیم در حجره چهکار میکردیم؟ میخواندیم، کتاب میخواندیم. این کتابها را برای ما نوشتند دیگر، لذا همیشه شاد بودم.
من دیشب داشتم برای دو سه نفر صحبت میکردم میگفتم من وقتی کتاب باز میکردم با کتاب عشق بازی میکردم، اصلاً میخواستم کتاب را بخورم، یعنی وقتی کتاب را برای درس باز میکردم انگار میخواستم این صفحاتش را بخورم، یکهمچنین حالی نسبت به کتاب داشتم، اصلاً نمیخواستم این یک صفحه درس تمام شود، میخواستم دو ساعت طول بکشد، سه ساعت طول بکشد نمیخواستم زود تمام شود و ببندم، توجّه میکنید؟ خب وقتی که یک طلبه وقت دارد وقتش را به چه باید بگذراند؟ شما هم مثل من، من هم مثل شما، چه تفاوتی دارد؟ خب باید استفاده کند دیگر، استفاده نکند به جای دیگر میگذراند.
